نقد فیلم The Dark Knight Rises (شوالیه تاریکی برمیخیزد)
 
jomjome
 
 

بالاخره پایان کار تراژدی بت‌من کریستوفر نولان و کریستین بیل هم از راه رسید. (توجه: ممکن است مطلب فاش‌کننده‌ی بخشی از داستان باشد.)

خلاصه داستان: ۸ سال گذشته است، رئیس جدید باند خلاف‌کارها، بِین، شهر را به آشوب کشیده است و شوالیه‌ی تاریکی بعد از چند سال پنهان شدن دوباره به حفاظت از گاتهام در برابر دشمن جدید برمی‌خیزد.

همیشه نوشتن نقد بلافاصله بعد از دیدن فیلم کار سختی است، مخصوصاً بعد از اکران نیمه شب. در مورد کلمات تراوش شده از ذهنم قبل از نوشتن نقد بسیار فکر کردم و نکاتی که باعث شد از فیلم لذت ببرم، در واقع خیلی زیادند…

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/100/9-The-Dark-Knight-Rises/8-The-Dark-Knight-Rises.jpgباید اعتراف کنم در اصل امید مطلقی نسبت به این فیلم نداشتم، البته من رو سرزنش نکنید، بعد از دیدن این فیلم ۲ فیلم قبلی نولان را پشت سرهم دیدم و یک فشار خاص و زیرکانه‌ای در مخاطب قبل از رفتن به سالن سینما وجود دارد که «این فیلم کریستوفر نولانه، مگه میشه بد باشه و من عاشق این فیلم‌ام.» که خب این حس در مورد من صدق نمی‌کرد و بسیار نسبت به این فیلم ناامید بودم.

این نکته را باید ذکر کنم که دیدن ۳ فیلم در یک بازه‌ی زمانی واقعاً تحسین شما را نسبت به هنر نولان برمی‌انگیزد. می‌توانید ببینید چگونه این ۳ فیلم به یکدیگر مرتبط است و زنجیر شده‌اند.

من بازی کریستین بیل را به عنوان بازیگر بسیار دوست دارم اما نمی‌توانم به طور قطع بگویم که بازیگر مورد علاقه‌ام در تمامی بخش‌های ۳گانه بود. در ۲ قسمت قبل بیل بسیار خوش درخشید و این در مورد این قسمت هم صدق می‌کند. در این فیلم قرار نیست با یک بت‌من یکه‌بزن در کمیک‌ها روبرو شویم، بیل به زیبایی نقش یک مرد شکست‌خوره را به نمایش می‌گذارد و اکران شدن این فیلم با ۸ سال تأخیر از فیلم قبلی به جو سنگین و پرنیان افسردگی کار افزوده است.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/100/9-The-Dark-Knight-Rises/11-The-Dark-Knight-Rises.jpgدر مورد تام هاردی در نقش بِین چه می‌شود گفت؟ این بازیگر در کارش خوب هست اما وقتی صدای او را شنیدم تمرکز خودم را از دست دادم. این آن صدایی نبود که در تریلر‌های اولیه‌ی فیلم دیدیم. قطعاً صدایی بلندتر و گوشخراش‌تر بود و در برخی سکانس‌ها آزاردهنده می‌شد. این از آن وقت‌هایی است که شما انتظار دیگری در ذهن‌تان وجود دارد و نمایش اصلی چیزی غیر از این انتظار است.

بین یک دشمن ترسناک است، چند مبارزه‌ی خشن را به نمایش می‌گذارد اما آیا می‌تواند بت‌من را شکست دهد؟ قطعاً توانایی این کار را دارد.

جوزف گوردون لویت در نقش بلیک به طور شگفت آوری دوست داشتنی بود، به این دلیل از کلمه‌ی شگفت‌آور استفاده کردم چون در تمامی‌ ترلرها او فقط یک افسر پلیس ساده بود. مردم بدگمانی‌هایی نسبت به او پیدا کردند اما او نقش فردی را بازی می‌کند که حتی بعد از ناپدید‌شدن چند ساله‌ی بتمن به بازگشت او اعتقاد دارد. او در واقع کاراکتر مثبتی است که نسبت به توجه بیشتر گاتهام به نیروی پلیس اشتیاق زیادی نشان می‌دهد.

سوال بزرگی که در ذهن تمامی مخاطبان نقش بسته بازی آنی هاتاوی در نقش زن گربه ای بود. باید بگم که کاملاً با بازی او موافقم و نشان داد که نمی‌توان با تصمیم‌های نولان مخالفت کرد.

این زن گربه ای   است که به دشمنان یک درس حسابی می‌دهد، کاملاً بر پارامتر‌های خوب و بد سوار است و برای همه‌ی این‌ها دلایل خاص خودش را دارد او به دنبال شخصیت درونی خودش می‌گردد. در بسیاری از سکانس‌ها شخصیت کت‌وومن به شدت به طراحی‌های آدام هاگ که طرفداران کاور کمیک‌ها با آو آشنایی دارند، نزدیک ‌می‌شود.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/100/9-The-Dark-Knight-Rises/9-The-Dark-Knight-Rises.jpgتفاوت اصلی این فیلم با دیگر فیلم‌های بت‌من در این است که بت‌من در واقع متفقین و دوستانی دارد که به شدت محتاج آن‌هاست و به آن‌ها نیاز پیدا می‌کند.

با وجود اینکه زمان فیلم نزدیک به ۳ ساعت است به هیج وجه احساس اینکه فیلم در حال درجا‌زدن است به شما دست نمی‌دهد، در حین پخش فیلم زمان به سرعت سپری می‌شود و تمایل ندارید که این زمان به پایان برسد. این پایان کار بتمن نولان است و گذر زمان المان واقع‌گرایانه اضافه شده به فیلم است.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/100/9-The-Dark-Knight-Rises/13-The-Dark-Knight-Rises.jpgنکته‌ی مهم و قابل ذکر این موضوع است که این فیلم یک فیلم اکشن کمیک بوکی نیست، داستان پرمحتوا دارد، در بعضی مواقع با وجود کاراکترهای عظیم ریسک می‌کند اما همه‌ی آن‌ها نقش حیاتی را بازی می‌کنند. عملکرد‌ها در حد بالایی است (به غیر از سکانس مرگ یکی از کاراکترها). به محض پایان فیلم حس ترس و وحشت عجیبی در شما بوجود می‌آید. این آخرین فیلم نولان است و حق امتیاز کار تا زمانی که ریبوتی از فیلم ساخته نشود در اختیار اوست.

ممکن است مقایسه‎هایی میان این فیلم و ۲ فیلم دیگر یعنی avengers و amazing spider man صورت گیرد اما ۲ فیلم دیگر صرفاً یک کار سینمایی کمیک بوکی هستند اما بت‌من یک فیلم است، این قضیه بسیار تفاوت دارد.

بت‌من: شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد فیلم فوق‌العاده‌ای است، نمایش کاراکترها و عملکرد آن‌ها چیزی است که انتظار دارید. این یک فیلم کامل برای پایان دادن به حماسه‌ی بزرگ کریستوفر نولان است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, :: 7:1 بعد از ظهر :: توسط : ali

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان jomjome و آدرس jomjome.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 39
بازدید کل : 6743
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1